Nye muligheter
– De fleste som legger et arrangement hit får tekniske muligheter de aldri har hatt før, forteller Thomas Kielland, som er teknisk ansvarlig på Ambassaden Event. Han har lang fartstid i bransjen både som installatør, DJ og teknisk ansvarlig på en mengde utesteder, festivaler og store internasjonale arrangementer. Men selv om han har vært på eventlokaler verden over, har han aldri sett et lokale som Ambassaden Event
En vanvittig inngang
Det spektakulære lar ikke vente på seg når du ankommer et event. Thomas beskriver hvordan inngangspartiet oser av kvalitet, med glitrende svart sten, og et speil i taket som gir inntrykk av uendelig takhøyde. Skjermen i enden skaper et vanvittig inntrykk i samspill med speilet som ligger helt inntil for en sømløs opplevelse. Han anbefaler å være kreativ og tenke på speilet når man lager content til skjermen.
– Her er det gjort mye kult, som virkelig gir liv til skjermen! Det stiligste er å ha effekter som forsvinner ut av bildet i topp, det gir effekten av at ting går sammen og møtes, tipser han.
Informasjonens edderkoppnett
Noe av det Thomas er mest opptatt av inne i eventlokalet er den intrikate kommunikasjonsflyten – noe du som gjest ikke ser, men allikevel merker fordi alt bare fungerer. Hele bygningen er som et nøye planlagt edderkoppnett med tilkoblinger på alle tenkelige strategiske punkter. Med Dante, sACN, og et veldig fleksibelt CODEC-system som overfører signaler over høyhastighets CAT6-kabler, fungerer det nesten som et internt internett.
Via kablene som er skjult i taket sendes det enorme mengder data som kommuniserer med hver eneste del av det tekniske utstyret i eventlokalet. Alt snakker sammen og er ekstremt fleksibelt. Styringsprotokoller som Dante, sACN og CODEC er en måte å overføre signaler på uten tap, over lengre strekninger og uten forsinkelser. Thomas forklarer at mens en vanlig lyskabel kan håndtere «ett univers», noe som betyr 512 DMX-kanaler, kan sACN håndtere 64 000 universer på en kabel. Dette betyr i praksis at bygget ikke vil begrense deg teknisk.
– Det spørs om vi ikke har flere internettkabler enn Googles datasenter, ler Thomas.
Et skikkelig løft
Kablene er ikke det eneste i taket som Thomas er opptatt av. Et system av metallrør med opphengspunkter jevnt fordelt over taket, kan holde 75 kg per meter. Dette gir muligheter for takhengt dekor, spesialeffekter og mye mer. Men rørene er ikke det eneste som gir lokalet et løft.
– Dette synes jeg er ganske crazy, begynner Thomas. Men i tillegg til rørene er det lagt opp tolv hev- og senk-taljer i taket, hver godkjent for 500 kg. Så her har vi muligheten til å heve og senke seks tonn! I teorien kan du jo ha en konsert på en svevende plattform, eller henge en bil fra taket, hvis du skulle ønske det. Det sier litt om potensialet, sier han med ærefrykt.
Fransk kvalitet og italiensk design
Thomas kunne ha snakket i timesvis om modeller på alt fra miksere til lyskastere, men hvis du virkelig vil gå i dybden får du booke en teknisk befaring med ham. Litt name dropping må allikevel til, vi har ikke skaffet det beste på markedet for å skjule det. Som de subtile, men imponerende kraftfulle høyttalerne fra italienske K-array, som ofte brukes i fredede bygg for å unngå å ødelegge arkitekturen med invaderende teknologi.
Eller det imponerende hovedanlegget fra L-acoustics, et fransk kvalitetsmerke som har vunnet verdens beste lyd åtte ganger. Lydanlegget sørger for jevn lyd uansett hvor du er i lokalet. Det blir gjort med en liten delay så du ikke opplever at lyden kommer fra høyttalerne i taket, men heller føler at den kommer fra scenen.
– Alle som kjenner lyd vet at det er forskjell på desibel og desibel. Hvis man spiller 90 desibel på et rimelig anlegg, er det slitsomt å prate over. Men hvis vi spiller 100 desibel på anlegget fra L-acoustics så kan vi stå og prate, mens andre danser rett ved og føler bassen dunke i brystkassa, beskriver Thomas.
Alltid et skritt foran
Anlegg fra L-acoustics står på raideren til noen av verdens største band. Det gjør også toppmoderne DJ-utstyr. Thomas forteller at utstyret på Ambassaden er så nytt at det er eldre modeller som nevnes i de fleste raidere.
– Det er litt morsomt når vi kan si at vi dessverre ikke har utstyret de ber om, men om det er greit med en nyere modell, smiler han.
Dette gjelder også for lysutstyr. Mange blir overrasket over det imponerende lysbordet grandMA3 som styrer lyset på Ambassaden. Hvis dette ikke sier deg så mye, kan Thomas sette det i perspektiv:
– Hvis du drar på en festival i Europa med for eksempel 10 000 tilskuere, vil du sannsynligvis finne et grandMA2 lysbord. Det er allerede en legendarisk modell, men GrandMA3 er en revolusjonerende oppgradering fra denne!
Skal du holde en presentasjon, kan du være sikker på et sylskarpt, uavbrutt bilde. De 15 ㎡ store lerretene i hver sal lyses opp av 12 000 ANSI lumen laserprojektorer, noe som gir et skarpere bilde og er mye mer driftsikkert enn tradisjonelle pærer. 43-tommers monitorer supplererer der du trenger det, for eksempel til presenters notes fra scenekanten, eller en timer bak publikum for å holde styr på tiden.
Fleksibilitet i verdensklasse
Et event på Ambassaden er fleksibelt, også teknisk sett. Lokalet kan enkelt deles inn i forskjellige lydsoner, og det er mulig å skape både intime rom og store begivenheter, alltid med en lun atmosfære, behagelig akustikk og god luftkvalitet. Med akustikkplater og lydisolasjon i veggene og taket, kan selv et støyende arrangement som en vinmesse, hvor høylytte vinprodusenter snakker over hverandre fra hver sin bod til 300 gjester, oppleves som behagelig.
Lokalet inneholder en nesten 76 ㎡ stor scene med sceneben fra 20 til 80 cm, som kan deles opp etter ønske for et dynamisk sceneoppsett. Her kan du for eksempel lage en catwalk gjennom lokalet, eller dele opp i flere separate scener.
Lysmulighetene er en annen ting som bidrar til fleksibiliteten, med dagslyset som strømmer inn fra brede lyssjakter på dagtid, og bidrar til den luftige følelsen. Thomas synes disse lyssjaktene også er spennende å bruke på kveldstid. Han lyssetter dem for å gi en ekstra dybdefølelse til scenen, og få den mer ut i rommet.
– Lokalet, med alle mulighetene det gir, legger jo opp til at man kan få den nyskapende teknologien man drømmer om. Det er jo litt sprøtt å være primært en konferansesal, men med den tekniske muligheten til å snu seg rundt å overgå en spektakulær konsertarena i Japan, avslutter Thomas.